sábado, 15 de octubre de 2016

Narrativas transmedia: cuando todos los medios cuentan, de C. A. Scolari- Helena Ramon Avelino



El tema d'estudi aquesta setmana serà el llibre de C. A. Scolari, Narrativas transmedia: cuando todos los medios cuentan, un dels més estudiats en el que a la narrativa transmèdia es refereix. És una obra clau, ja que abraça i recopila tot el que s'ha escrit sobre el tema. Aquesta obra és un retrat ampli de la nova manera en què els ciutadans s'apropen a l'experiència lectora, quan llegir s'entén com l'acció de submergir-se en un univers narratiu.





L'obra d'Scolari és una extensa anàlisi del panorama actual de les narratives transmèdia, d'eixos universos discursius que s'expressen i es difonen a través dels llibres, el cinema, la televisió, la web o els telèfons, entre altres mitjans. Les dimensions d'aquest treball abracen des dels intents per consensuar una definició de l'objecte d'estudi fins a les experiències menys conegudes del periodisme transmèdia o el fenòmen de la gamificació de la indústria de l'entreteniment.


L'autor comença avisant sobre la naturalesa canviant del panorama mediàtic en el qual ens trobem. Seguidament, l'obra es divideix en set grans seccions temàtiques al llarg de les quals tracta sobre què són les narratives transmèdia, com es produeixen i com es consumeixen; començant amb una introducció, l'obra se centra en els processos de producció i finançament del transmèdia storytelling; presenta numerosos exemples de projectes transmèdia de ficció i no ficció; comenta les peculiaritats del branding i el merchandising en les narratives transmèdia; avança les noves fronteres de les mateixes; i finalment acaba amb els continguts transmediàtics produïts pels usuaris i per les comunitats de fans, amb l'objectiu de fer comprendre la potencialitat que ofereixen les narratives transmèdia en els diferents mitjans i plataformes de comunicació.


Una altra característica important del llibre és que s'inclouen nombroses entrevistes, oferint testimonis de múltiples autors i especialistes en el tema. La primera entrevista té a Henry Jenkins (figura clau en la popularització del concepte de transmèdia storytelling) com a protagonista. D'aquest autor ens parlarà aquesta setmana Marina Arias més extensament.


L'obra té un valor innegable pel seu tractament d'alguns dels temes més actuals de la producció transmèdia: la necessitat d'una guia del món narratiu, la problemàtica del finançament en els diferents models de negoci o les peculiaritats de les diferents estratègies de desenvolupament d'un projecte transmèdia.


En conclusió, aquest llibre ens ensenya a conviure amb l'univers transmèdia, descobrint-nos les oportunitats que aporta en diferents sectors, recorrent des de l'origen els processos de convergència mediàtica i descrivint-ho tot fins a acabar conformant un complet trencaclosques de les narratives transmèdia.


I fins ací l'entrada de hui. Si vos ha agradat, vos esperem la propera setmana amb noves aventures transmediàtiques!

No hay comentarios:

Publicar un comentario

¡Comunicate!